איך יש בחירה חופשית אם יש גורל?
לכל השאלות בענייני אמונה
כ״ג באב ה׳תשע״ג
אם יש גורל, אז היכן הבחירה החופשית? ומה מועילה התפילה אם השם כבר החליט מה יהיה?
אמנם באמת ישנם ילדים שגורלם נקבע להיות צדיקים וישנם כאלו שלא, אך כל זה תיאורטי וללא התערבות האדם. כאשר אדם מתפלל ומחזק את אמונתו, הוא יכול לשנות את כל המציאות. לכן ישראל הם מעל המזל. ישנן דוגמאות רבות לכך, כמו האימהות הקדושות שהיו עקרות ולבסוף הולידו, לאה אימנו שהיתה מיועדת לעשיו ולאחר תחינות רבות זכתה ביעקב, חנה העקרה שהתפללה וקיבלה את שמואל וכו’. כאשר אברהם אבינו בדק בכוכבים וראה שהוא לא יכול להוליד, כתוב שהקדוש ברוך הוא הוציא אותו החוצה. המפרשים אומרים שהוציא אותו מהאיצטגננות שלו. כי למרות שישנו גורל שנקבע לנו, זה הכל רק בדרך הטבע. אך ישנם דברים שהם מעל הטבע שאנו יכולים לעשות ולהגיע למקום טוב יותר משנקבע לנו.
במלים פשוטות יותר, למרות שנקבע גורל מסוים, בעזרת אמונה אפשר לשנות אותו לטוב יותר. הגורל מיועד למי שלא מתקדם ולא עושה שום שינוי. אך אם מחזקים את האמונה ומתפללים בכוונה, אפשר לבטל גזרות ולהביא את הגאולה. כמובן שכל זה החוקים שהקדוש ברוך הוא חקק בעולם, כך שהקדוש ברוך הוא קבע גורל כללי לאדם, אך הוא נתן לו (מרצונו כמובן) את האפשרות לשנות אותו. זו בעצם המשמעות של המילה “תשובה”. אדם שחוזר בתשובה (זה לא אומר לשים חליפה שחורה וכובע, אלא להתקרב להשם ולחזק את האמונה) הוא בעצם הופך לאדם חדש עם גורל חדש. זה כלל לא סותר את מה שהשם קבע לפני כן, שהרי הקדוש ברוך הוא קבע את זה מראש כמשהו שניתן לשינוי.
אם נותנים לילד עונש של שעה, ולאחר עשר דקות אנו רואים שהילד הבין שהתנהג לא יפה, התחרט והחליט לשנות את מעשיו, אז כבר אין שום צורך בעונש ואנו נשחרר אותו ואפילו ניתן לו חיבוק על שהבין את הלקח. זה בוודאי לא סותר את זה שקבענו לו עונש של שעה, כי הקביעה היתה לילד שהתנהג לא יפה, כעת הוא כמו ילד חדש שכן מתנהג יפה ולכן אנו קובעים לו גורל חדש.
כך הקדוש ברוך הוא נותן לנו את האפשרות לשנות את הגורל שלנו ואף רוצה שנעשה זאת.