הכנה והתקדשות – פרשת יתרו
פרשת יתרו מספרת לנו על המעמד העצום והמשמעותי ביותר בתולדות העולם כולו, מעמד הר סיני. בני ישראל זכו לראות את פני השכינה ולחזות במראות אלוקיים. נשמתם פרחה מרוב הקדושה שהייתה שם כששמעו את קול האלוקים מדבר אליהם. הכל היה יוצא דופן, על טבעי ובלתי נתפס.
אבל כדי להגיע לכל זה נדרשה מבני ישראל עבודה עצמית והכנה מוקדמת, כדי שיזכו להיות ראויים לפחות במקצת למעמד הלא רגיל שזכו להגיע אליו. הקדוש ברוך הוא מדריך את משה לקדש את העם ולהכין אותם כראוי: "וקידשתם היום ומחר וכיבסו שמלותם", "והיו נכונים ליום השלישי", "והגבלת את העם" (שמות יט', י' – יב'). ההכנה הזו היא חלק נדרש ובלתי נפרד מאותו מעמד עצום אליו זכו.
כאשר מגיע אלינו דבר טוב ומיוחד, נדיר ויוצא דופן, אנו בוודאי מתכוננים אליו היטב לפני כן. ואם מסיבה כלשהי לא נתכונן אליו, אז בוודאי שלא נצליח להתחבר אליו בצורה מושלמת וטובה.
ואמנם ברור לכולנו שההכנה מועילה לנו לקראת אותו עניין שאנו הולכים אליו, שהרי כך נשפיע, נכבד את המעמד ונהפוך לראויים יותר. ככל שנשקיע באותו עניין, כך נעצים אותו בפועל. לכן למשל אנו מסדרים את הבית כשאורח צריך להגיע, לכן אנו מכינים תבשילים כדי שיהיה לנו מה לאכול בצהריים, לכן אנו מתכוננים למבחנים כך שנוכל להצליח בהם וכך לגבי כל הדברים שאנו מצפים להם.
אנו עושים פעולות שישנו את המציאות כך שכאשר נגיע לאותו עניין, הוא ייראה אחרת לאחר ההשפעה שלנו עליו. כי אם לא נסדר את הבית, אז הבית לא יהיה מסודר, ולכן כדי להתכונן לקראת האורחים אנו מסדרים את הבית ומשנים את המציאות כך שהבית כן יהיה מסודר. ככל שנכין עצמנו לקראת הדבר שאנו הולכים אליו, כך נוכל להשפיע עליו יותר ולשנות את איך שהוא ייראה.
אבל צריך לדעת שההכנה עוזרת לנו בדבר נוסף שקצת פחות בולט לעין. מעבר להשפעה שלנו על אותו עניין, ההכנה גם מאפשרת לעניין עצמו להשפיע עלינו. זהו בעצם החיבור הרוחני שלנו לאותו עניין. כי ככל שנכין את עצמנו לדבר מסוים, כך נתחבר אליו יותר.
הרי ברור לכולנו שבני ישראל לא השפיעו על מעמד הר סיני והוא היה ונשאר אותו מעמד עצום גם בלעדיהם. בני ישראל לא היו צריכים לעזור לסדר את המקום, להזמין אולם וצלם או לעשות כל פעולה אחרת שתשפיע באיזשהו אופן על המעמד. הם לא היו צריכים לעשות כלום ולא עזרו בשום צורה. את כל המעמד העצום השם יתברך עשה בעצמו. ואם כן לשם מה היו צריכים להתכונן?
אלא שבני ישראל רק שאבו כוחות, קיבלו והושפעו ממעמד הר סיני. לפי ההכנה שכל אחד עשה בפני עצמו, כך הוא זכה לקבל יותר מהמעמד הזה. מכאן אפשר ללמוד כמה חשוב להכין את עצמנו לא רק כדי להשפיע, אלא גם כדי לקבל דברים ולהיות מושפעים בצורה טובה יותר.
ההכנה עוזרת לנו לשאוב ולקבל יותר מאותו עניין. כאשר אדם מכין עצמו לדבר מסוים, הוא לא יכול להישאר אדיש לאותו הדבר. הוא מעריך את הדבר הרבה יותר מאשר סתם דבר אקראי שהגיע אליו. הוא לומד להתמודד אתו בצורה טובה יותר. הוא מקבל כלים שיצליח להכיל את הדבר וכך יכול להתחבר, לאהוב ולשמוח מאותו דבר.
אם למשל תנסו לחתן ילד בן שנתיים, אז הוא בכלל לא יבין מה אתם רוצים ממנו. אין לו תפיסה בעניין הנישואים והוא לא יצליח לקבל משם את האורות והשמחה הראויים לאותו מעמד. למרות שמצד המעמד עצמו יש שם הכל ולא חסר כלום, אבל מצד מה שאותו ילד מקבל מזה, מצד החיבור שלו, הוא לא מוכן לזה נפשית.
אבל כאשר הוא מתבגר ומתכונן נפשית לזה, הוא יכול לקבל הרבה יותר מאותו האירוע בדיוק. האירוע הוא אותו אירוע, אבל זה הופך להיות משמעותי הרבה יותר בזמן שרק התפיסה בלבד היא זו שהשתנתה. וזוהי ההכנה שעלינו לעשות לפני כל מעמד חשוב שאנו עומדים להגיע אליו.
כאשר אנו מגיעים מוכנים למצבים השונים בחיינו, אז לא רק שאנו משפיעים על אותם מצבים ומשנים אותם בעזרת כוח הבחירה והפעולות שאנו עושים, אלא שאנו גם משפיעים על עצמנו ובכך הופכים להיות מעין כלי קיבול שיכול לקבל הרבה יותר מאותו עניין בדיוק.
כשחבורה של אנשים צופה במתרחש ברחוב מסוים, מנתח ידמיין לעצמו את האיברים הפנימיים של האנשים העוברים, שף ינסה לנחש מה כל אחד מהם אכל לארוחת צהריים ופסיכולוג ינסה להבין אילו הפרעות יש לכל אחד. כולם רואים את אותה התמונה, אבל כל אחד מקבל ממנה משהו אחר מתוך תפיסת העולם האישית שלו. כל אחד הגיע לאותו המקום מתוך ההכנה שעבר קודם לכן. ואם נבחר לעשות הכנה מתאימה, היא תוכל לשנות את תפיסת העולם שלנו לכזו שתסייע לנו להשיג את המטרות שלנו.
לכל יהודי יש אור עצום שמקיף אותו ויכול לסייע לו בדרכו, אבל כדי לזכות לנצל את אותו האור הוא מוכרח שיהיה לו כלי קיבול שיוכל להחזיק ולהכיל את האור. רק כאשר אנו מכינים את עצמנו אנו יכולים לזכות ליהנות מאותו האור שנמצא סביבנו. ישנם דברים טובים שנראים רחוקים מאיתנו, ישנם כאלו שמרתיעים אותנו ונראים לנו קשים מדי, אבל צריך לדעת שלאחר שנעשה את ההכנות המתאימות נוכל להגיע למקומות האלו ברצון ובקלות. אולי כעת זה נראה בלתי אפשרי, אבל אם נכין את עצמנו לכך, נוכל לשנות את כל התפיסה שלנו ולזמן את הדברים הטובים לחיינו.
אם בני ישראל היו זוכים למעמד הר סיני מבלי לעשות הכנה מוקדמת, יתכן שהיו מפספסים את העיקר. כי ישנם אנשים שנמצאים במקומות גרועים כל כך שגם אם הקדוש ברוך הוא יתגלה אליהם, הם ימצאו כל מיני תירוצים ויתחמקו מעול התורה והמצוות. כדי לתפוס את המעמד שהיו עדים לו, בני ישראל היו מוכרחים לעשות הכנות לפני כן. הם היו זקוקים להתקדשות והגבלה שיזככו את נשמותיהם ויאפשרו להם לקלוט מה הולך מסביבם בזמן מעמד הר סיני.
עשרות אנשים שנמצאים בשיעור תורה מסוים יושפעו בצורה שונה לגמרי האחד מהשני. כל אחד מהם מקבל את מה שהוא מסוגל לקבל על פי ההכנה המוקדמת שעשה. לפעמים אנשים מזלזלים בשיעור כלשהו, ברב כלשהו או בנושא לימוד כלשהו. כי הם לא הכינו את עצמם ולכן לא מצליחים להתחבר לשורש הדברים. כמו תינוק בן שנתיים שלא מבין מדוע מתחתנים. חוסר הידיעה שלו היא עניין פרטי שלו, והוא זה שאין לו כלי מתאים להכיל את הדבר. זה לא גורע כלל מעניין החתונה עצמה, וכאשר יתבגר ויכין כלי מתאים, גם הוא יסכים לזה.
כך גם השבת הקדושה והמועדים משפיעים על נשמותינו בצורה גדולה, אבל לאדם שלא זיכך עצמו ועשה הכנה מוקדמת קשה לתפוס ולקבל את המהות משם. אדם שלא הכין עצמו יכול בקלות להתבלבל בין הימים הקדושים האלו לימי החול ולא להבין על מה הסיפור הגדול. זה לא ממעיט ולו במקצת מערכה של השבת או מערך המועדים, אלא שלאותו אדם אין כלים מספיקים כדי לקבל מההארה שלהם.
וכך פעמים רבות אנו מוצאים שחז"ל אומרים שבחים נפלאים על דברים שונים. שאומרים על דברים מסוימים שזה מעין עולם הבא, שזה כמו מרגלית, שאשרי מי שזוכה לזה, שזה טעם גן עדן וכו’. ולכאורה הדבר לא מובן, כי אנשים רבים מנסים ולא מרגישים את זה כלל.
וכך גם אנשים לא מרגישים למשל את האימה הגדולה לפני יום הדין בחודש אלול, או את השמחה הגדולה שבחג הסוכות, או את טעם המיתה שבשינה וכו’. וכן אנשים לא שומעים בת קול שיוצאת בכל יום, ולא רואים את כל המלאכים סביבם וכו’. ולכאורה היה נראה שאולי כל הדברים האלו לא קיימים כלל, שהרי המציאות מוכיחה שאנו לא קולטים את כל הדברים האלו?
אלא שמובן הדבר שכל הדברים האלו אכן קיימים, ורק שאנחנו לא זכינו להתחבר אליהם. שלא עשינו הכנה מספיקה כך שנוכל להכיל את הדברים. אבל אם נעבוד על עצמנו, נעשה הכנה ראויה ונקבל לאט לאט כלים, אז נזכה להתבגר ולהתחבר למקומות גבוהים יותר.
חשוב לעשות הכנות מוקדמות לפני כל אירוע בחיינו כדי לנצל את המיטב מאותו אירוע. האדם הנכון יכול להופיע בחיינו מבלי שנעריך או ננצל את ההזדמנות כלל, אבל אם נחפש את אותו אדם לפני כן אז כאשר הוא יגיע נוכל להיות מוכנים. כאשר שואלים שאלות, אז התשובות לשאלות האלו שוות הרבה יותר מאשר אם היו מגיעות מבלי שנחפש אותן. דברים טובים על מגש של כסף לא שווים הרבה, רק כאשר מתאמצים ומתכוננים לפני כן אפשר להבין את שווי הדבר.
וכאן טמון הסוד של עמל התורה. כי כדי לקבל את התורה צריך לעמול. אדם שלא מבין דבר ובכל זאת עמל ומוסר נפש כדי ללמוד ולהבין את התורה, יקבל שכר הרבה יותר גדול מאשר אדם אחר שיודע את כל התורה בעל פה אבל כלל לא מתאמץ לעמול. כי מה שחשוב הוא כמה השקענו בדבר. גם אם אדם לא מבין כלום ממה שהוא לומד, בכל זאת יש לו זכות עצומה של לימוד תורה מתוך עמל, יגיעה ומסירות נפש בכל פעם שהוא לומד תורה.
כי באמת השפע מגיע אלינו מלמעלה ללא כל מאמץ. וכמו מעמד הר סיני או כל הדברים שתוארו, שישנו שפע גדול שמצוי סביבנו, מלאכים סובבים אותנו ועולם רוחני שלם רוצה לשרת אותנו. לא השפע עצמו הוא זה שקובע, כי הוא ניתן לנו במתנה בכל מקרה. מה שבאמת קובע הוא כמה התאמצנו כדי לקבל אותו, כי לפי המאמץ כך אנו מצליחים להכין כלי מתאים שיכיל את השפע. ורק בצורה כזו אותו שפע באמת יוכל להיות שלנו.
הדבר דומה להר של זהב, יהלומים ואבנים טובות. אמנם אנחנו יכולים להיות שם, אבל כל עוד לא נושיט את היד וניקח מאותו שפע, אז שום דבר לא יהיה שלנו. השפע קיים והוא נמצא מתחת לאף שלנו ממש, אבל כרגע הוא כלל לא שייך לנו. וכעת תארו לכם שלאדם יש ראייה לקויה, ואותו הר נדמה לו כהר רגיל והוא בכלל לא רואה את כל הדברים היקרים שבו. אז אותו אדם כלל לא ינסה להתאמץ וכך יפסיד מעצמו שפע עצום.
לפעמים דברים נפלאים מגיעים לחיינו מבלי שאנו זוכים ליהנות מהם ולנצל אותם כראוי. לא בגלל שיש איזשהו פגם בדבר, אלא שאין לנו כלים מתאימים כדי לקבל את מה שאנו צריכים לקבל מאותו הדבר. ואז יוצא מצב שיכול להיות לנו שפע רב ועצום, אבל אין לנו כל חיבור לאותו שפע כך שננצל אותו כראוי. ואז אנו כלל לא שמחים ממנו, לא מעריכים ולא מרוויחים ממנו שום דבר.
אדם שנולד עשיר בדרך כלל לא יעריך זאת. אדם שיש לו יתרון מסוים על אחרים ייקח זאת על פי רוב כמובן מאליו. אדם שזוכה במיליוני שקלים בהגרלה עלול לאבד את כל הכסף או לעשות אתו דברים מטורפים שיהרסו לו את החיים. כאשר דבר מגיע אלינו ללא הכנה מתאימה, קשה מאוד לנצל אותו ולהפיק ממנו את המרב. מוכרחים לעשות הכנה נפשית מתאימה כדי להכיל את הדבר בצורה הטובה ביותר.
מכאן גם נבין כמה קשה יהיה לנו לקיים מצוות אם לא נפעל כדי לעשות את ההכנות המוקדמות. אנשים רבים מתייאשים מהמחשבה על חיים שונים ממה שהכירו, אבל אם רק נתחיל לצעוד בכיוון הנכון נגלה שהכול נעשה קל ומובן יותר. רק צריך לעשות את ההכנה המקדימה ואז הכל יבוא בקלות יותר.
לא בחרנו להיות יהודים ולכן קשה להעריך את היהדות או את המצוות. לפעמים אנו קצת פוזלים לדשא של השכנים שחיים על פי חוקות הגויים, שלפעמים נראה שהחיים שם טובים יותר. אבל כל זה רק משום שלא עשינו את ההכנות המוקדמות כדי להגיע לאחיזה ביהדות.
אנשים אוהבים לחכות שדברים רוחניים ייפלו עליהם מהשמיים, אבל אם לא נכין את עצמנו לכך הדברים לא יוכלו להגיע. כי גם אם הם יהיו מול העיניים שלנו, אנחנו לא נהיה בעלי כלי קיבול כדי לקבל אותם. אדם יכול להיות שכן של אחד מצדיקי הדור שכל ברכה שלו מתקבלת בשמיים ותוציא אותו מכל צרה. אבל אם אין לו כלי מתאים לקבל את השפע, אז זה לא יעזור לו במאום והוא בכלל לא יהיה מודע למה שקיים מתחת לאף שלו.
כדי להגיע להישגים אנו מוכרחים להכין את עצמנו ולהתקדש. אם נתחיל לקיים מצוות שכרגע קל לנו לקיים, נקיף עצמנו בסביבה שומרת תורה ומצוות, נלך לשיעורי תורה בנושאים שמעניינים אותנו ונעשה דברים שונים שיקדמו אותנו מבחינה רוחנית, אז לא רחוק היום בו נגלה שכל הדברים שהרתיעו אותנו ונראו לנו קשים מאוד בעבר הפכו להיות לחלק בלתי נפרד מאיתנו. במקום לנסות לשנות את המציאות סביבנו, אנו צריכים לעבוד על שינוי פנימי שיביא לנו את תפיסת האמת בה כל המציאות מסתדרת בצורה מצוינת.
אנשים רבים מגיעים למצבים רוחניים שונים בחייהם בלי שום הכנה מוקדמת ואז מאבדים את כל התוכן והמשמעות של הדבר. אדם מגיע לחגים בלי הכנה, בלי ללמוד את הלכות אותו חג ובלי לדעת את הסיפורים והמדרשים שמאחוריו, ואז החג שלו מסתכם באכילה ושינה. במקום לקבל אורות רוחניים עצומים לחייו הוא הופך את הכל לתאווה גשמית.
אדם מגיע לחתונה שלו בלי הכנות מוקדמות ובלי לימוד של כל עניין מוסד הנישואין וההלכות הקשורות לטהרת המשפחה, ואז מאבד את כל הקסם הרוחני והפנימיות שבנישואין ונשאר עם מסיבה רדודה מלאה בחטאים ותאוות.
אדם מגדל ילדים בלי לימוד והכנה ולא מבין שכל מילה שהוא מוציא מהפה עלולה לעשות להם תסביכים והפרעות בגיל מבוגר יותר בלי שהוא בכלל ישים לב.
החיים שלנו מורכבים מהמון מצבים רוחניים שאליהם עלינו להיות מוכנים. מחובתנו ללמוד ולהתכונן כדי להפיק את המרב מכל אותם מצבים ולא להשאיר אותם חס ושלום בתור דבר גשמי טיפשי ורדוד ללא כל ערך פנימי.
כשאנו מתכננים תוכנית עסקית או מבצע כלשהו, אז יש לנו יעד ברור ואנו מפרקים את כל השלבים שיביאו אותנו לאותו יעד. אבל ברוחניות היעד שלנו לא כלל לא ידוע. כל התקדמות מביאה את ההכנה לשלב הבא. יש מדרגות בלי סוף והיעד מתחדש ומתרחק כל פעם מחדש. אפשר רק לשאוף לעלות גבוה יותר, אבל אף פעם לא מגיעים ליעד ברור שהרי זה אינסופי.
לכן גם אם קשה לנו לראות את עצמנו בצורה מסוימת או ללכת בדרך מסוימת, צריך לקחת את הכל בקלות ורק לעשות את הצעדים הנכונים לעכשיו. אותם צעדים כבר יסללו לנו את הדרך לצעדים הבאים שיביאו אותנו בסופו של דבר למקום שאליו אנו צריכים להגיע. לא צריך לפחד מדברים, גם אם אנו הולכים לקראת מעמד הר סיני שם נשמע את קול השם מדבר אלינו, כל מה שצריך הוא לעשות הכנה מוקדמת והתקדשות מתאימה וכך נזכה לקבל תפיסה שונה לגמרי שתתאים למה שטוב לנו באמת.
השם יתברך יזכה אותנו להתקדש ולהכין את עצמנו כראוי, כך שנהפוך להיות כלי קיבול מתאים לקבל שפע עצום ורב שיוציא אותנו מכל הבעיות ויעלה את נשמותינו למקומות גבוהים במיוחד.
כתיבת תגובה