המסע הרוחני של חיינו – פרשת בשלח
בני ישראל יוצאים ממצרים לאחר שנות העבדות הקשות. כעת לאחר שהשם הראה להם נסים עצומים, לכאורה אפשר היה להיות בטוחים שמכאן הכל יהפוך להיות מושלם. אבל מהר מאוד הם מגלים שהדרך אל המנוחה והנחלה עוד ארוכה. כדי לזכות להגיע אל היעד ולחיות בשלווה אמתית צריך לעבור מסעות רבים במדבר.
לאחר שבני ישראל היו בתוך עמקי הטומאה של מצרים, עליהם לעבור מסעות רבים כדי להזדכך ולהפוך לטהורים. כבר בפרשת בשלח שמתארת את היציאה לחירות, מוזכרים ניסיונות רבים כמו חוסר האפשרות לעבור בים סוף כאשר המצרים מקיפים אותם, מחסור במים וניסיונות חוזרים של צימאון ורעב, מלחמת עמלק, מעברים ממקום למקום ועוד קשיים רבים. אמנם כל הניסיונות לבסוף נפתרים בדרכים של נסים עצומים כמו קריעת ים סוף, בארות מופלאים מעל דרכי הטבע, הורדת המן וניצחון במלחמת עמלק בדרך נס כאשר משה מרים את ידו, אבל עם כל הנסים, אין ספק שהניסיונות שבני ישראל עוברים הם כלל לא פשוטים.
כל זה רק מתוך המתואר בפרשת בשלח. בפרשיות הבאות בני ישראל נתקלים בעוד המון מכשולים וניסיונות. ולמרות שהדברים נראים לנו תמוהים, שהרי לאחר שראו את הניסים המופלאים איך אפשר שלא להאמין? עדיין צריך להבין שלהיות צמאים במדבר בלי מים זהו ניסיון לא פשוט גם לאחר שכבר ראינו נסים גדולים.
ידוע שהתורה הקדושה לא מספרת לנו סתם סיפורי היסטוריה ומכל דבר אנו יכולים ללמוד לחיינו. ובאמת מי שיתעמק בדברים יוכל למצוא בתוך המסע המפרך שעברו בני ישראל את המסע הרוחני שכל אחד מאיתנו עובר בחייו. מתוך התבוננות במסע של בני ישראל נוכל להגיע לתובנות עצומות בקשר לדרך שבה נצליח לעבור בשלום בע”ה את המסע הפרטי שלנו.
בחלקו הראשון של חיינו אנו משועבדים במצרים. אנו שקועים בתוך ההרגלים שלנו כאשר פרעה שמסמל את היצר הרע שולט עלינו שליטה מלאה. אנחנו פועלים ועושים דברים וחושבים שיש לנו בחירות משל עצמנו, אבל זה הכל על פי הכללים שאליהם התרגלנו, מתוך הדברים שלימדו אותנו, מתוך המוסכמות החברתיות ומתוך חוקי הטבע שאליהם הורגלנו מתוך מחשבה שאין שום אפשרות אחרת. ההורים והמורים לימדו אותנו דברים שונים ומבחינתנו אלו חוקי יסוד שאין לערער עליהם. לכן מי שנולד למשפחה מסוימת וגדל בסביבה מסוימת, לרוב ילך באותה הדרך וימשיך את אותם המנהגים וההרגלים שהכיר.
אנחנו מאמינים שמחר יהיה מה שהיה אתמול ומתקשים להאמין באמונה שלמה שמחר יגיע איזה נס שישנה את כל התמונה. אם למשל יאמרו לנו שהמשיח קרוב, אז נעקם פרצוף ונישאר בטוחים שמחר יהיה יום דומה לזה שעברנו היום. הרי אם במשך אלפי שנים הוא לא בא, אז מדוע שיגיע עכשיו? גם אם נסכים ונאמר שהמשיח קרוב, בתוכנו אנחנו מתכננים תוכניות לעתיד מתוך ביטחון גמור שבשנים הקרובות הכל יישאר אותו דבר. זהו השעבוד להרגלים וחוסר האמונה. אנחנו חיים מתוך הכללים והחוקים שלימדו אותנו, ומבחינתנו אין שום סיכוי שיקרה פה איזה נס או משהו על טבעי שישנה את כללי המשחק.
בשלב מסוים אנו זוכים לסוג של הארה רוחנית, כל אחד על פי הדרגה והתפיסה שהוא נמצא בהן. פתאום אנחנו מבינים שדברים צריכים להשתנות. פתאום אנחנו מקבלים רצון ללכת נגד הזרם ולעשות משהו משמעותי בחיים. לצאת מהמייצרים שכובלים אותנו ולפרוץ החוצה. לא מדובר רק על כאלו שרחוקים מתורה ומצוות ומקבלים רצון לחזור בתשובה, אלא גם אלו שכל חייהם חיו בתוך עולם התורה, פתאום יכולים לחוש שזה הכל מצוות אנשים מלומדה מתוך הרגל ובלי הרבה רגש וכעת מקבלים רצון גדול להכניס משמעות לדברים.
לצערנו לא כולם זוכים לנצל את הרצון הזה, כמו שחז”ל מלמדים אותנו שרק חמישית מבני ישראל יצאו ממצרים וכל השאר נשארו שם מתוך שלא הייתה להם מספיק אמונה שהם באמת יכולים לצאת משם. גם אצלנו, כל אדם זוכה לקבל מידי פעם רצון לא מוסבר להתקרב להשם וללכת בדרכי התורה, כל אחד מקבל רצון לחקור מהי משמעות החיים ולרצון להבין את הדברים יותר לעמקם. אבל מתוך ההרגלים, המוסכמות, המנהגים, הדעות הקדומות, הסביבה וחוסר האמונה, הוא פשוט מוותר וממשיך להיות משועבד. משועבד לכללים שאנשים אחרים קבעו, משועבד למה שמראים בתקשורת ומשועבד ליצרים הפנימיים שלו ששולטים עליו.
מי שבאמת זוכה לנצל את הרצון הזה ולהתקדם הלאה, בדרך כלל בטוח בעצמו שמעתה ואילך הכל הולך להשתנות לטובה. הרי לאחר שיוצאים ממצרים נראה שכעת הכל יהיה טוב ונוכל לחיות בשלווה ובכבוד. כך מרגישים כל אלו שהחליטו להקשיב ללבם, לעשות את הצעד האמיץ ולחזור בתשובה. כאילו שמעכשיו כל הצרות הסתיימו, השכינה לא תזוז מאיתנו והישועה מגיעה. אולם מה רבה ההפתעה שפתאום יש המון קשיים חדשים במדבר. אין מים, אין אוכל, צריך להילחם בעמלק ולעבור ניסיונות רבים. פתאום אנו מתחילים לחשוב שאולי כדאי לחזור למצרים. לחזור להשתעבד ליצר הרע שאליו התרגלנו.
ישנם אנשים רבים שעשו צעדים אמיצים ביותר, התמלאו באמונה והלכו נגד היצר כדי לצאת מהקיבעון שנמצאו בו. אבל לאחר שנטשו את כל ההרגלים ועזבו את כל מה שהכירו, הם גילו שהם הגיעו למדבר מלא בקשיים וניסיונות, ואז הגיעו לשלב מסוים שבו החליטו לחזור למצרים. רבים ניסו להתקרב להשם יתברך, אבל איפשהו נתקעו בדרך. הם חשבו שהכול יהיה ורוד ואז כשנתקלו בקשיים נסוגו לאחור וויתרו על החלומות והמטרות שרצו להשיג. הם הסכימו להתפשר על חיים לא אמתיים מתוך שעבוד רק כדי שלא יצטרכו להתאמץ ולהיאבק ביצרים.
את המסעות האלו אפשר לראות לא רק כמסע ארוך של כל החיים, אלא גם כהרבה מסעות קטנים שכל אדם עובר בפרטים הקטנים בחיים. אדם מקבל מן רצון עז להתחיל עסק חדש ואז הוא מתמלא באמונה והולך על כל הקופה. לאחר שהוא משקיע, הוא מגלה שיש קשיים רבים ומתחיל לחשוב שאולי כדאי לעזוב את הכל ולחזור לעבודה הקודמת עם המשכורת המועטת שאליה התרגל.
אדם מחליט ללמוד לנגן בכלי נגינה כלשהו מתוך רצון גדול להיות נגן מוכשר. לאחר שהוא מתמלא באמונה הוא מגיע לקשיים וניסיונות רבים ואז עוזב את הכל מתוך מחשבה שהוא כישלון ואין לו סיכוי.
אדם רוצה להימנע מתאוות אכילה מופרזת ומחליט בלבו שהוא לא נוגע יותר באוכל משמין ולא בריא, אבל אז הוא מגלה שזה בכלל לא פשוט וכל מאכל שהוא רואה ומריח גורם לו לאבד את השכל ולהשתעבד בחזרה ליצר האכילה כדי למלא את תאוותו.
בכל תחום בחיינו עלינו לעבור מסע כזה. בהתחלה צריך אמונה שבכלל נוכל להתחיל את התהליך. לאחר מכן אנו צריכים להתמלא באמונה גדולה אפילו יותר כדי להתמיד ולהמשיך בדרך למרות הקשיים והניסיונות שבאים עלינו. זה לא פשוט בכלל לעבור את הניסיונות, אבל מי שזוכה לעבור את הקשיים, הופך להיות בנבחרת המנצחת.
צריך לדעת שכל הקשיים נמצאים רק בתחילת הדרך. כמו להתחיל לעבוד במקום חדש או להתרגל לסביבה חדשה. לאחר שמתרגלים לדרך החדשה, הכל הופך לפשוט יותר. תחשבו כמה קשה לילד קטן לזחול בהתחלה ולאחר מכן ללכת, תחשבו כמה קשה ללמוד נהיגה ולהשתלט על הכל בשיעור הנהיגה הראשון, תחשבו כמה קשה לשתות קפה עם כפית סוכר אחת פחות. אבל אחרי שמתרגלים לזה כבר לא מרגישים שום קושי.
אדם שרגיל לחצי כפית סוכר בקפה לא סובל, כי זה מה שהוא התרגל לאהוב. צריך להבין שכך אפשר להתרגל לכל דבר. אם נכניס לחיינו את הדברים הטובים והנכונים שאנו רוצים ושואפים אליהם, נוכל להתרגל אליהם ולהפוך אותם לחלק מהשגרה שלנו.
אנשים מגיעים למכשולים ופעמים רבות מרימים ידיים ונכנעים ליצרים, לתאוות או לכללים שאחרים החליטו בשבילם. אבל כדי להיות חופשיים ולצאת לחירות עלינו להתמלא באמונה גדולה ולהמשיך עוד ועוד עד שנזכה להגיע אל היעד. אפשר להשיג כל כך הרבה, אפשר לפרוח כל כך גבוה, רק צריך להיות עקשנים ודבקים במטרה.
מי שעובר את כל הניסיונות זוכה להגשים חלומות, לפרוץ גבולות והכי חשוב – הוא זוכה להיות בשליטה ולצאת מהשעבוד. הוא יכול לשלוט על היצרים שלו. מי שמתעקש להידבק בקדוש ברוך הוא בוודאי יזכה לזה. רק צריך לעבור את הקשיים הראשוניים ואז אנו מעלים את איכות חיינו לרמה אחרת לגמרי. שנזכה כולנו להידבק בהשם יתברך ולהגשים את כל המטרות שלנו לטובה.
בס”ד
תודה רבה לך רוני.
מאמר נפלא כמו כל מאמריך.
שילוב הפרשה בנעשה יום יום
נעשה בטוב טעם ודעת.
מוסיף המון כח ואמונה.
ברוך תהייה.
שלום כבוד הרב,
תודה רבה על מאמר מעורר ומחזק מאוד. כמובן שהזדהתי מאוד עם אחת הדוגמאות,…באמת חושבים בתמימות שההחלטה הראשונית אמורה להספיק להחזיק אותנו לאורך הדרך ומתברר שצריך באופן מתמיד לאסוף כוחות. אני הבנתי שמה שאני עוברת עכשיו הולך לעזור לי להתנהל נכון בעתיד. אז בעצם מספיק לרצות חזק ולא להפסיק לנסות כדי שהשם יעזור עוד ועוד ?
צריך כמובן לבחון כל מקרה לגופו, אבל זה בערך הרעיון הכללי. הרצון שלנו פותח דלתות ומוריד לנו שפע גדול מלמעלה. כך אם באמת רוצים משהו בעקשנות, אז לרוב אפשר להשיג אותו. בהצלחה!
תודה על התשובה…רציתי לשאול לגבי בני ישראל שלא יצאו ממצריים, הם המשיכו להיות עבדים אחרי זה ? הפכו להיות יהודים בהמשך? מה נהיה מהם?
חז״ל מלמדים ש4/5 מבני ישראל לא יצאו ממצרים והם מתו במכת חושך. אם המצרים היו יודעים שמתו מבני ישראל, הם היו חושבים שעשר המכות היו מכוונות גם לישראל חס ושלום, לכן הם מתו במכת חושך כך שהמצרים כלל לא ידעו מזה.
שבוע טוב ומבורך.